Tuesday 6 May 2014

REFLEKSI 2

Kemahiran insaniah 1 : 

Kemahiran Komunikasi

Semasa kami menjalankan projek di Melaka, kumpulan kami menghadapi masalah komunikasi di mana terdapat halangan ketika berinteraksi dengan pelancong asing. Semasa ingin menemu bual beberapa pelancong asing, kami bermasalah dalam menggunakan bahasa inggeris yang senang difahami oleh pelancong asing tersebut. Hal ini adalah kerana ada sesetengah pelancong asing tidak memahami Bahasa Inggeris. Terdapat juga pelancong yang tidak begitu fasih untuk berkomunikasi dalam Bahasa Inggeris. Dengan itu, kami menggunakan bahasa yang paling ringkas supaya mereka dapat memahami bahasa yang kami gunakan.


Kemahiran insaniah 2 : 

Pemikiran Kritis Dan Penyelesaian Masalah

Kami menghadapi masalah dalam merancang perbelanjaan disebabkan perbelanjaan melebihi apa yang dirancang. Kami telah memotong bajet perbelanjaan dengan meninjau tempat tersebut sendiri namun masih tidak dapat menyelesaikan masalah perbelanjaan kami yang melebihi bajet. Akhirnya kami menemui penyelesaian dengan memilih untuk melawat tempat yang mengenakan caj masuk selain waktu puncak kerana harga yang dikenakan berbeza dan sedikit mahal.


Kemahiran insaniah 3 : 

Kemahiran Kepimpinan Dan Kerja Berpasukan


Sepanjang menjalankan program ini, kami berusaha sedaya upaya untuk berkerja dalam kumpulan. Setiap ahli kumpulan mempunyai tugasan tertentu yang telah kami persetujui. Sebarang keputusan yang dibuat adalah berdasarkan persetujuan semua ahli.


Kemahiran insaniah 4 : 

Pembelajaran Sepanjang Hayat


Projek yang kami jalankan hanyalah selama dua hari. Oleh itu, kami tidak mempunyai masa yang mencukupi untuk melawat kesemua tempat bersejarah untuk mendalami sejarah Melaka. Oleh hal yang demikian, kami telah menyenarai pendekkan tempat yang ingin kami lawati. Kami sekurangnya dapat fokus kepada tempat yang telah dihadkan. Dengan cara ini, kami dapat meminumkan bajet dan memaksimunkan ilmu sejarah tentang Melaka.

No comments:

Post a Comment